Rozdział I
Postanowienia ogólne

§1

  1. Pełna nazwa organizacji brzmi: Rada Interesantów Portu Gdańsk (dalej jako Rada).
  2. Podstawą działań Rady jest art. 12 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich oraz postanowienia niniejszego Statutu.
  3. Organizację i przedmiot działania Rady uchwalono uwzględniając prawa i obowiązki nałożone na Radę ustawą z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich, na podstawie delegacji zawartej w art. 12 ust. 2 ustawy o portach i przystaniach morskich.

§2

Siedzibą Rady jest miasto Gdańsk.

Rozdział II
Cele Rady i sposoby działania

§3

  1. Rada działa jako organ doradczy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A.
  2. Rada podejmuje działania mające na celu rozwój Portu Gdańsk oraz reprezentuje interesy swoich członków.
  3. Rada współdziała z organami administracji publicznej oraz instytucjami publicznymi i prywatnymi na rzecz efektywnego działania Portu Gdańsk.

§4

  1. Rada jako organ posiadający z mocy art. 12 ust. 1 ustawy o portach i przystaniach morskich z dnia 20 grudnia 1996 r. status organu doradczego Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A., uprawniona jest działać, w tym zajmować stanowisko w obszarach wszystkich spraw dotyczących Portu Gdańsk, w szczególności:
    1. zarządzania nieruchomościami i infrastrukturą portową;
    2. prognozowania, programowania i planowania rozwoju portu;
    3. budowy, rozbudowy, utrzymywania i modernizacji infrastruktury portowej;
    4. pozyskiwania nieruchomości na potrzeby rozwoju portu;
    5. świadczenia usług związanych z korzystaniem z infrastruktury portowej;
    6. koordynacji korzystania z infrastruktury portowej;
    7. rozwoju działalności gospodarczej prowadzonej w porcie oraz promocji takiej działalności;
    8. rozwoju gospodarki morskiej,
    9. ochrony środowiska;
    10. bezpieczeństwa i higieny pracy;
    11. relacji z interesantami Portu Gdańsk;
    12. opłat portowych.
  2. Uprawnienia określone w ust. 1 Rada wykonuje na wniosek Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. lub z własnej inicjatywy.
  3. Rada realizuje swoje uprawnienia w szczególności poprzez następujące działania:
    1. przedstawianie Zarządowi Morskiego Portu Gdańsk S.A., organom administracji publicznej i instytucjom publicznym opinii, ekspertyz i wniosków dotyczących działalności i rozwoju gospodarki morskiej, a w szczególności Portu Gdańsk,
    2. udział w konsultacjach (w tym opiniowanie założeń i projektów ustaw) w procesie stanowienia prawa dotyczących działalności i rozwoju gospodarki morskiej;
    3. oddziaływanie na kształtowanie ustawodawstwa wspierającego rozwój gospodarki morskiej i Portu Gdańsk w tym poprzez występowanie z właściwymi inicjatywami;
    4. udział w konferencjach, kongresach i naradach dotyczących gospodarki morskiej w tym Portu Gdańsk;
    5. organizowanie spotkań i innych form kontaktu przedsiębiorców z przedstawicielami organów władzy publicznej;
    6. organizowanie zespołów doradczych oraz eksperckich do wykonywania zadań statutowych;
    7. zajmowanie stanowiska w indywidulanych sprawach dotyczących interesantów Portu Gdańsk (członków Rady);
    8. jednoczenia przedsiębiorców wokół działań zmierzających do rozwoju gospodarki morskiej i Portu Gdańsk;
    9. podejmowanie działań zmierzających do podnoszenia poziomu kwalifikacji i wiedzy interesantów Portu;
    10. działalności na rzecz polubownego rozwiązywania sporów indywidualnych oraz zbiorowych w zakresie gospodarki morskiej oraz działalności Portu Gdańsk;
    11. prowadzenie badań w sferze gospodarki;
    12. przyczynianie się wszelkimi prawnie dozwolonymi środkami do rozwoju Portu Gdańsk.

Rozdział III
Członkowie Rady

§5

Członkowie Rady dzielą się na:

  1. Członków Zwyczajnych,
  2. Członków Honorowych.

§6

Członkami Zwyczajnymi Rady mogą być przedsiębiorcy działający na obszarze Portu Gdańsk.

§7

  1. O przyjęciu w poczet Członków Zwyczajnych Rady decyduje Zarząd w formie uchwały na podstawie pisemnej deklaracji kandydata. Deklaracja kandydata winna zawierać oświadczenie kandydata potwierdzające zapoznanie się ze statutem Rady oraz zobowiązanie do jego przestrzegania w przypadku przyjęcia w poczet członków Rady, a także krótki opis przedmiotu działalności kandydata.
  2. Wzór deklaracji opracowuje Zarząd.
  3. Od odmowy przyjęcia w poczet członków zwyczajnych zainteresowanemu przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zebrania, którego uchwała w tym przedmiocie jest ostateczna. Odwołanie składa się za pośrednictwem Zarządu w terminie 30 dni od daty doręczenia uchwały Zarządu.

§8

  1. Członek Zwyczajny Rady jest uprawniony do:
    1. zgłaszania kandydatów do władz Rady,
    2. uczestniczenia z prawem głosu w Walnych Zebraniach i innych działaniach wynikających z realizacji celów Rady,
  2. Członek Zwyczajny Rady jest obowiązany:
    1. brać czynny udział w pracach Rady;
    2. przestrzegać postanowień Statutu oraz uchwał władz Rady;
    3. regularnie opłacać składki członkowskie;
    4. dbać o dobre imię Rady;
    5. udzielać organom Rady informacji niezbędnych dla jej działalności.
  3. Członkowie Zwyczajni niebędący osobami fizycznymi działają w Radzie poprzez umocowanych przedstawicieli.
  4. Członkowie Rady mogą uczestniczyć w pracach Rady przez pełnomocników. Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie pod rygorem nieważności.

§9

  1. Członkiem Honorowym może być osoba fizyczna, której godność tę nada Walne Zebranie Członków za szczególne zasługi dla Portu Gdańsk.
  2. Członek Honorowy uczestniczy w pracach Rady z głosem doradczym.

§10

  1. Utrata członkostwa następuje przez skreślenie z listy członków Rady.
  2. Skreślenia z listy członków dokonuje Zarząd w przypadku:
    1. zaprzestania prowadzenia przez Członka Rady działalności gospodarczej na obszarze Portu Gdańsk,
    2. zalegania przez Członka z zapłatą składek za okres 6 miesięcy,
    3. pisemnej rezygnacji Członka Rady z członkostwa w Radzie,
    4. prowadzenia przez Członka Rady działalności rażąco sprzecznej z celami Rady,
    5. działalności Członka na szkodę Rady.
  3. Przed podjęciem uchwały w sprawach określonych w ust. 2 pkt 1) i 2) oraz 4) i 5) Zarząd umożliwia Członkowi Rady złożenie wyjaśnień.
  4. Od uchwały Zarządu, w sprawie w ust. 2 pkt 1) i 2) oraz 4) i 5) skreślonemu z listy Członkowi Rady przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zebrania, którego uchwała w tym przedmiocie jest ostateczna. Odwołanie składa się za pośrednictwem Zarządu w terminie 30 dni od daty doręczenia uchwały Zarządu.

Rozdział IV
Władze Rady

A. ZARZĄD

§11

  1. Członkowie Zarządu są powoływani i odwoływani uchwałą Walnego Zebrania.
  2. Członkowie Zarządu wybierani są spośród osób wskazanych przez Członków Zwyczajnych Rady – pod warunkiem, że wskazane osoby wyrażą na to zgodę na piśmie lub do protokołu Walnego Zebrania.
  3. Zarząd Rady składa się z nie więcej niż pięciu członków, w tym Przewodniczącego Zarządu.
  4. Członkowie Zarządu mogą wybrać ze swojego grona Wiceprzewodniczącego Zarządu, Skarbnika i Sekretarza Zarządu.
  5. Do składania oświadczeń w imieniu Rady uprawniony jest Przewodniczący Zarządu samodzielnie lub łącznie dwóch członków Zarządu.

§12

  1. Kadencja Zarządu trwa 5 lat.
  2. Mandat członka Zarządu wygasa z dniem odbycia Walnego Zebrania zatwierdzającego sprawozdanie finansowe za ostatni pełny rok obrotowy pełnienia funkcji członka Zarządu. Kadencję oblicza się w pełnych latach obrotowych.
  3. Członków Zarządu powołuje się na okres wspólnej kadencji. Mandat członka Zarządu powołanego przed upływem danej kadencji Zarządu wygasa równocześnie z wygaśnięcie mandatów pozostałych członków Zarządu.
  4. Mandat członka Zarządu wygasa również wskutek śmierci, rezygnacji albo odwołania ze składu Zarządu.
  5. Jeżeli w wyniku rezygnacji członka Zarządu żaden mandat w Zarządzie nie byłby obsadzony, członek Zarządu składa rezygnację Członkom Zwyczajnym, zwołując jednocześnie Walne Zebranie Członków. Zaproszenie na Walne Zebranie Członków zawiera także oświadczenie o rezygnacji członka Zarządu. Rezygnacja jest skuteczna z dniem, na który zwołano Walne Zebranie.

§13

  1. Członek Zarządu może być w każdym czasie odwołany uchwałą Walnego Zebrania.
  2. Były członek Zarządu jest uprawniony i obowiązany do złożenia wyjaśnień w toku sporządzania sprawozdania zarządu z działalności i sprawozdania finansowego, obejmujących okres pełnienia przez niego funkcji członka Zarządu, oraz do udziału w Walnym Zebraniu zatwierdzającym te sprawozdania.

§14

  1. Zarząd prowadzi sprawy Rady i reprezentuje Radę na zewnątrz.
  2. Do kompetencji Zarządu należą wszystkie sprawy niezastrzeżone do kompetencji pozostałych organów Rady.
  3. Każdy członek Zarządu ma prawo i obowiązek prowadzenia spraw Rady.
  4. Każdy członek Zarządu może prowadzić bez uprzedniej uchwały Zarządu sprawy nieprzekraczające zakresu zwykłych czynności Rady. Jeżeli jednak przed załatwieniem sprawy, o której mowa w zdaniu poprzedzającym, choćby jeden z pozostałych członków Zarządu sprzeciwi się jej przeprowadzeniu lub jeżeli sprawa przekracza zakres zwykłych czynności Rady, wymagana jest uprzednia uchwała Zarządu.
  5. Pracami Zarządu kieruje Przewodniczący Zarządu, na którym spoczywa w szczególności obowiązek zwoływania posiedzeń Zarządu.
  6. Pozostali członkowie Zarządu mogą żądać zwołania posiedzenia Zarządu, podając proponowany porządek obrad. Przewodniczący Zarządu zwołuje posiedzenie z porządkiem obrad zgodnym z żądaniem, które odbywa się nie później niż dwa tygodnie po otrzymaniu żądania. Jeżeli Przewodniczący Zarządu nie zwoła posiedzenia zgodnie ze zdaniem poprzedzającym, występujący z żądaniem może zwołać je samodzielnie.
  7. Posiedzenia Zarządu zwołuje się przez zaproszenia, w których oznacza się datę, godzinę i miejsce posiedzenia oraz proponowany porządek obrad.
  8. Uchwały Zarządu mogą być powzięte, jeżeli wszyscy członkowie zostali prawidłowo zawiadomieni o posiedzeniu Zarządu.
  9. Zarząd może odbywać posiedzenia również bez formalnego zwołania, jeżeli wszyscy członkowie wyrażą na to zgodę oraz nie zgłoszą sprzeciwu dotyczącego wniesienia poszczególnych spraw do porządku obrad.
  10. Podczas posiedzenia Zarząd może podejmować uchwały również w sprawach nieobjętych proponowanym porządkiem obrad, jeżeli żaden z członków Zarządu biorących udział w posiedzeniu się temu nie sprzeciwi.
  11. W posiedzeniu Zarządu można uczestniczyć przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumienia się na odległość.
  12. Zarząd może podejmować uchwały w trybie pisemnym lub przy wykorzystywaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
  13. Członkowie Zarządu mogą brać udział w podejmowaniu uchwał Zarządu, oddając swój głos na piśmie za pośrednictwem innego członka Zarządu.
  14. Uchwały zapadają większością głosów.
  15. W przypadku równości głosów decyduje głos Przewodniczącego Zarządu.

§15

  1. Zarząd może wykonywać swoje zadania przy pomocy Biura Zarządu.
  2. Biurem Zarządu kieruje Przewodniczący Zarządu.
  3. W razie potrzeby zatrudnienia pracownika/zleceniobiorcy w Biurze Rady, stosunek pracy/zlecenia w imieniu Rady nawiązuje Przewodniczący Zarządu.

B. KOMISJA REWIZYJNA

§16

  1. Członkowie Komisji Rewizyjnej są powoływani i odwoływani uchwałą Walnego Zebrania.
  2. Członkowie Komisji Rewizyjnej wybierani są spośród osób wskazanych przez Członków Zwyczajnych Rady – pod warunkiem, że wskazane osoby wyrażą na to zgodę na piśmie lub do protokołu Walnego Zebrania.
  3. Komisja Rewizyjna składa się z trzech do pięciu członków.
  4. Komisja Rewizyjna wybiera ze swojego grona Przewodniczącego.

§17

  1. Kadencja Komisji Rewizyjnej trwa pięć lat.
  2. Mandat członka Komisji Rewizyjnej wygasa z dniem odbycia Walnego Zebrania zatwierdzającego sprawozdanie finansowe za ostatni pełny rok obrotowy pełnienia funkcji członka Komisji Rewizyjnej. Kadencję oblicza się w pełnych latach obrotowych.
  3. Członków Komisji Rewizyjnej powołuje się na okres wspólnej kadencji. Mandat członka Komisji Rewizyjnej powołanego przed upływem danej kadencji Komisji Rewizyjnej wygasa równocześnie z wygaśnięcie mandatów pozostałych członków Komisji Rewizyjnej.
  4. Mandat członka Komisji Rewizyjnej wygasa również wskutek śmierci, rezygnacji albo odwołania ze składu Komisji.
  5. Członek Komisji Rewizyjnej może być w każdym czasie odwołany uchwałą Walnego Zebrania.

§18

  1. Komisja Rewizyjna sprawuje stały nadzór nad działalnością Rady we wszystkich dziedzinach jej działalności.
  2. Komisja Rewizyjna nie ma prawa wydania Zarządowi wiążących poleceń dotyczących prowadzenia spraw Rady.
  3. Do szczególnych kompetencji Komisji Rewizyjnej należą:
    1. ocena sprawozdań Zarządu z działalności Rady oraz sprawozdań finansowych;
    2. udzielanie rekomendacji Walnemu Zebraniu co do udzielenia absolutorium członkom Zarządu;
    3. prowadzenie okresowych kontroli opłacania składek członkowskich.
  4. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, a w razie potrzeby także inni jej członkowie, na wniosek Przewodniczącego Zarządu – mają obowiązek uczestnictwa z głosem doradczym w posiedzeniu Zarządu Rady.

§19

  1. Pracami Komisji Rewizyjnej kieruje Przewodniczący, na którym spoczywa w szczególności obowiązek zwoływania posiedzeń Komisji.
  2. Pozostali członkowie Komisji Rewizyjnej mogą żądać zwołania posiedzenia Komisji, podając proponowany porządek obrad. Przewodniczący Komisji zwołuje posiedzenie z porządkiem obrad zgodnym z żądaniem, które odbywa się nie później niż dwa tygodnie po otrzymaniu żądania. Jeżeli Przewodniczący Komisji nie zwoła posiedzenia zgodnie ze zdaniem poprzedzającym, występujący z żądaniem może zwołać je samodzielnie.
  3. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej zwołuje się przez zaproszenia, w których oznacza się datę, godzinę i miejsce posiedzenia oraz proponowany porządek obrad.
  4. Uchwały Komisji Rewizyjnej mogą być powzięte, jeżeli wszyscy członkowie zostali prawidłowo zawiadomieni o posiedzeniu Komisji.
  5. Komisja Rewizyjna może odbywać posiedzenia również bez formalnego zwołania, jeżeli wszyscy członkowie wyrażą na to zgodę oraz nie zgłoszą sprzeciwu dotyczącego wniesienia poszczególnych spraw do porządku obrad.
  6. Podczas posiedzenia Komisja Rewizyjna może podejmować uchwały również w sprawach nieobjętych proponowanym porządkiem obrad, jeżeli żaden z członków Komisji Rewizyjnej biorących udział w posiedzeniu się temu nie sprzeciwi.
  7. W posiedzeniu Komisji Rewizyjnej można uczestniczyć przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumienia się na odległość.
  8. Komisja Rewizyjna może podejmować uchwały w trybie pisemnym lub przy wykorzystywaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
  9. Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w podejmowaniu uchwał Komisji, oddając swój głos na piśmie za pośrednictwem innego członka Komisji.
  10. Uchwały zapadają większością głosów.
  11. W przypadku równości głosów decyduje głos Przewodniczącego Komisji.

C. WALNE ZEBRANIE

§20

  1. Walne Zebranie jest najwyższą władzą Rady.
  2. Walne Zebranie stanowią wszyscy Członkowie Zwyczajni.
  3. Walne Zebranie odbywa się w siedzibie Rady albo w innym miejscu na terenie województwa pomorskiego.
  4. Walne Zebranie obraduje jako:
    1. Zwyczajne;
    2. Nadzwyczajne.
  5. W Walnym Zebraniu Rady biorą udział:
    1. Członkowie Zwyczajni Rady;
    2. Członkowie Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
    3. Członkowie Honorowi.
  6. Każdy Członek Zwyczajny Rady ma jeden głos na Walnym Zebraniu.

§21

  1. Uchwały Walnego Zebrania, poza innymi sprawami wymienionymi w niniejszym Statucie, wymaga:
    1. rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania Zarządu z działalności Rady, sprawozdania finansowego za ubiegły rok obrotowy oraz udzielenie absolutorium członkom Zarządu i Komisji Rewizyjnej, z wykonania przez nich obowiązków;
    2. zmiana Statutu;
    3. uchwalenie wysokości składek członkowskich;
    4. przyznanie członkostwa honorowego;
    5. rozwiązanie Rady.
  2. Zwyczajne Walne Zebranie powinno odbyć się w terminie sześciu miesięcy po upływie każdego roku obrotowego. Przedmiotem zwyczajnego Walnego Zebrania powinno być w szczególności podjęcie uchwały w sprawach, o których mowa w ust. 1 pkt 1).
  3. Nadzwyczajne Walne Zebranie zwołuje się gdy uprawnieni do jego zwołania uznają to za wskazane.

§22

  1. Walne Zebranie zwołuje Zarząd.
  2. Komisja Rewizyjna ma prawo zwołania zwyczajnego Walnego Zebrania, jeżeli Zarząd nie zwoła go w terminie określonym w Statucie, oraz nadzwyczajnego Walnego Zebrania, jeżeli zwołanie go uznają za zasadne, a Zarząd nie zwoła Walnego Zebrania w terminie dwóch tygodni od dnia zgłoszenia odpowiedniego żądania przez Komisję Rewizyjną.
  3. Prawo do zwołania Walnego Zebrania, na zasadach określonych w ust. 2, przysługuje także grupie dwudziestu Członków Zwyczajnych Rady.

§23

  1. Walne Zebranie zwołuje się za pomocą listów poleconych lub przesyłek nadanych pocztą kurierską, wysłanych co najmniej dwa tygodnie przed terminem Walnego Zebrania. W przypadku zwołania Walnego Zebrania przez Zarząd, zamiast listu poleconego lub przesyłki nadanej pocztą kurierską, zawiadomienie może być wysłane Członkowi na adres do doręczeń elektronicznych albo pocztą elektroniczną.
  2. W zaproszeniu należy oznaczyć dzień, godzinę i miejsce Walnego Zebrania oraz porządek obrad.

§24

  1. Z zastrzeżeniem ust. 3 Walne Zebranie jest ważne bez względu na liczbę reprezentowanych na nim Członków.
  2. Z zastrzeżeniem ust. 3 uchwały zapadają większością głosów.
  3. Uchwała w sprawie rozwiązania wymaga większości trzech czwartych głosów, przy obecności co najmniej połowy Członków Zwyczajnych Rady. Likwidatorami są członkowie Zarządu Rady, jeżeli Walne Zebranie nie wyznaczy innych likwidatorów.

§25

  1. Walne Zebranie, po otwarciu go przez Przewodniczącego Zarządu lub przez najstarszego z obecnych, gdy Przewodniczący Zarządu nie może tego uczynić, wybiera Przewodniczącego Walnego Zebrania i Protokolanta.
  2. Uchwały Walnego Zebrania winny być protokołowane przez protokolanta. W protokole winno znaleźć się stwierdzenie dotyczące prawidłowości zwołania Walnego Zebrania, jego zdolności do powzięcia uchwał, treść uchwał poddawanych pod głosowanie oraz ilości głosów oddanych za każdą uchwałą, głosów przeciwnych i wstrzymujących się. Protokół podpisują Przewodniczący Walnego Zebrania oraz protokolant.
  3. Protokoły są przechowywane w siedzibie Rady przez okres co najmniej 5 lat. Członkowie Rady mogą przeglądać protokoły, a także żądać wydania poświadczonych przez Zarząd odpisów uchwał.

§26

  1. Głosowanie jest jawne.
  2. Tajne głosowanie zarządza się w sprawach osobowych.
  3. Walne Zebranie może powziąć uchwałę o uchyleniu tajności głosowania w sprawach dotyczących wyboru komisji powoływanych przez Walne Zebranie.

Rozdział V
Majątek Rady

§27

  1. Majątek Rady służy wyłącznie do realizacji celów statutowych.
  2. Majątek Rady powstaje z następujących źródeł:
    1. składek członkowskich;
    2. darowizn, spadków, zapisów;
    3. dochodów z majątku Rady;
    4. ofiarności publicznej,
    5. dotacji i subwencji;
    6. dochodów z własnej działalności.
  3. Rada może przyjąć spadek wyłącznie z dobrodziejstwem inwentarza.

§28

  1. Rokiem obrachunkowym jest rok kalendarzowy.
  2. Podstawą gospodarki finansowej Rady jest plan dochodów i wydatków ustalany przez Zarząd.
  3. Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Rady ustala, zgodnie z obowiązującymi przepisami, Zarząd Rady.